Monthly Archives: July 2016

Att träna även på semestern!

Nu under semestertider så är det viktigt att inte släppa sin hälsosamma vardag allt för mycket. Att träna på semestern håller ju igång ens välmående, trots att resten av rutinerna kan bli lite röriga. Kanske är det så att man får lägga om träningsschemat en del för att få det att passa ihop med semestervardagen, men att sluta helt i några veckor är ingenting jag rekommenderar.

seme

Jag har den senaste veckan varit borta från stan för att hjälpa mina föräldrar att sälja bostad i Karlskrona, men har hållit igång träningen även där. Löpning tidiga morgnar och sedan ytterligare utmaningar för musklerna under dagens gång. Man behöver ju som sagt inte lägga timmar på träningen på semestern heller, lägg bara några övningar på minnet för att kunna köra ett HIT-pass om dagen så är det ju bara mellan 15 minuter och en halvtimme som du lägger på hälsan även under semestern. Så lägg ner boken, hoppa ut hängmattan och sätt i gång, vet jag! 

Kosttillskott eller inte?

Marknaden för kosttillskott har på senare år nästan exploderat till en av de större marknaderna som finns. Men det är inte alltid lätt att komma underfund om vilket kosttillskott som faktiskt är rätt för dig. Viktigt är att innan du köper något så bör du se över hur din kost ser ut i dagsläget, även dina generella levnadsvanor och ville form av motion du idag utövar. Vad är det just nu behöver?

Jobbnamn: Fotograf: Skribent: Bestallare: Publiceringsdatum: Antal bilder:

 

Alla människor idag är mer stressade än man varit förr, så tillskott av vissa vitaminer och mineraler ses som ett smart val för de flesta. För ett korrekt och bra kosttillskott kan verkligen stärka och förbättra ens hälsa markant. Men med ett så pass stort utbud som det faktiskt finns idag så är det ju minst sagt förvirrande att veta vilket som man bör fokusera på. En bra bas för kosttillskott för de flesta kan vara:

Sen beroende på hur din kropp mår i dagsläget så kan det vara smart att komplettera med exempelvis fibrer, järntabletter eller matsmältningsenzymer.

När man sedan har fått koll på kosten och vad man behöver så är det bara att sätta igång med träningen för att komplettera kosten med rätt motion och bli en bättre och mer välmående person.

 

 

 

 

Nu är vi igång!

Hej allihop!

Vad härligt att vara igång med bloggen nu, äntligen! Här kommer jag, som ni nog förstått vi detta laget skriva främst om HIT-träningen som är en av mina favoritträningsformer. HIT-träningen gör dig inte bara starkare i musklerna, det ger dig en bättre hormonbalans, bromsar åldrandet och minskar riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar. Allt detta på väldigt lite träning känns ju som något som passar precis alla som har lust att börja träna. Hög intensiv träning är verkligen något som alla har tid med, kan ha roligt med och verkligen se resultat av, men det kan vara smart att blanda högintensiv vardagsmotion med lågintensiv för att det ska bli en ren hälsokur.

Här är ett pass som ni kan testa på där hemma, för att se hur det kan kännas med HIT:

För det är ju som sagt passande för allas scheman, att träna korta med intensiva pass. Det kan man alltid lyckas få in någonstans under dagen. Jag själv brukar köra några övningar på morgonen, innan frukost för att verkligen få igång kroppen. Detta kommer jag antagligen inte kunna göra till helgen då jag ska iväg på en jaktresa med familjen, men kommer hålla igång så gott det går i skogen ändå, det finns ju alltid något i naturen som kan få mina muskler att utmanas. Men först måste jag in och köpa en ny pannlampa på www.pnjakt.se. Om ni har några funderar alls som rör träningen så skriva några rader i kommentarerna så svarar jag så fort jag kan! Lycka till med passet ovan!