Monthly Archives: August 2016

Vardagsträningen!

Något som är riktigt bra med en metod som HIT när det gäller träning är att det funkar att göra det var som helst. Man måste inte anpassa sitt schema efter någon särskilt träningstid och man måste inte vara på gymmet för att få resultat av sin träning. Allt kan göras där du vill göra det!

tra

Exempelvis så kanske du har några längre trappor i närheten av hemmet? Perfekt för HIT träning. Spring upp för dem så intensivt du bara kan och vila sedan, fortsätt i intervaller. Är du en person som tycker om att cykla? Hitta en backe som du kan cykla upp för så snabbt du bara kan. För en träning att göra inomhus kan det bestå av armhävningar, situps, utfallssteg och grodhopp som du gör i20 sekunder per övning. Det viktig här är som vanligt att du faktiskt tar i så det blir en högintensiv träning. Ta alltså i ordentligt i varje övning, pressa gränserna!

every

Vilken typ av aktivitet föredrar ni?

 

Inte bara snack!

Jag tänkte faktiskt idag prata lite om forskningen som finns kring HIIT träningen, så att ni ser att det inte bara är jag som har hittat på detta själv, trots att det har debatterats livligt de senaste året  i medier. En brittisk studie visar nämligen att 3 minuters träningen att försökspersonerna de hade i studien visar tecken på ökad insulinkänslighet och en förbättrad syreupptagningsförmåga.

Det handlar alltså om att träna 3 minuter i veckan, för att bli både friskare och smalare. Självklart handlar det inte om någon halvdan träning som går ut på att man promenerar lite lätt på en löpband, det krävs i denna metod att du verkligen ger 110% när du tränar. Det ska vara fullt ös i tre pass på 20 sekunder tre gånger i veckan. Studien som utförts på universiteten i Nottingham och Birmingham har till och med blivit en dokumentär av Vetenskapens värld, så det är faktiskt inte för bra för att vara sant.

Under studien så såg de även hur stor procentdel av musklerna som används i denna metoden. När man är ute och joggar en vanlig runda så används cirka 20-30% av kroppens muskler, men när man kör högintensiv träning används hela 80%. Med den högintensivt träningen frigörs även hormoner som hjälper till med fettförbränningen. Så det är väl bara att sätta igång va?

hög

Tabata med HIT

Tabata är en träningsform som är väldigt populär på de flesta gymmen runt om i landet. Men vad är tabata, egentligen?

Tabata kan definitivt ses som en HIT-träningsform då det är högintensiv träning på 4 minuter. Det är intervaller av 20 sekunders högintensiv träning följt av 10 sekunders vila, vilket repeteras åtta gånger. Det viktiga här är just att intesiviteten ska vara väldigt hög för bästa resultat. Exempel på övningar som verkligen aktiverar musklerna är: burpees, rodd, löpning eller marklyft.

Det är dock viktigt att man innan man tränar HIT kör en ordentlig uppvärmning på minst 10 minuter för att mjuka upp musklerna och förbereda dem på högprestation. Trots detta så är det bra att förbereda sig på eventuellt illamående efter ett högintensivt träningspass då det krävs 100 % under passet. Detta är inget som ska avskräcka då det går över. Tabata är populärt främst för sin tidseffektivitet, vilket ger alla en chans att hinna med träningen och på njuta av resultaten av bara 15 minuters träning inklusive uppvärmningen. Så det finns inte längre några ursäkter, kör på!