Inte bara snack!

Jag tänkte faktiskt idag prata lite om forskningen som finns kring HIIT träningen, så att ni ser att det inte bara är jag som har hittat på detta själv, trots att det har debatterats livligt de senaste året  i medier. En brittisk studie visar nämligen att 3 minuters träningen att försökspersonerna de hade i studien visar tecken på ökad insulinkänslighet och en förbättrad syreupptagningsförmåga.

Det handlar alltså om att träna 3 minuter i veckan, för att bli både friskare och smalare. Självklart handlar det inte om någon halvdan träning som går ut på att man promenerar lite lätt på en löpband, det krävs i denna metod att du verkligen ger 110% när du tränar. Det ska vara fullt ös i tre pass på 20 sekunder tre gånger i veckan. Studien som utförts på universiteten i Nottingham och Birmingham har till och med blivit en dokumentär av Vetenskapens värld, så det är faktiskt inte för bra för att vara sant.

Under studien så såg de även hur stor procentdel av musklerna som används i denna metoden. När man är ute och joggar en vanlig runda så används cirka 20-30% av kroppens muskler, men när man kör högintensiv träning används hela 80%. Med den högintensivt träningen frigörs även hormoner som hjälper till med fettförbränningen. Så det är väl bara att sätta igång va?

hög

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *