Tre minuter i veckan räcker!

En ny brittisk studie visar att sex stycken tjugosekunders högintensiva träningsintervaller i veckan kan ersätta flera timmar på gymmet.

I vår stressiga vardag där tid ofta är en bristvara kan regelbunden motion många gånger kännas både överväldigande, avskräckande och ibland rent av en omöjlighet. Även om de flesta strävar efter att vara hälsosamma och spenderar pengar på både träningsredskap och gymkort är sanningen att de tyvärr ofta är och förblir oanvända. Denna bild av att träning innebär att svettas på gymmet under långa träningspass tre gånger i veckan har dock på senare tid vida ifrågasatts av många forskare som förespråkar kortare högintensiv träning som ett utmärkt alternativ.

Högintensiv träning

Så kallad högintensiv träning (HIT) karakteriseras av just dess extrema intensitet. Det är en explosiv träningsform som kräver att utövaren inte håller tillbaka något utan pressar sig själv så hårt som bara är möjligt under tjugo sekunder, till exempel genom att springa i en backe eller på träningscykel. Dessa intervaller upprepas tre gånger per dag, tre dagar i veckan – totalt endast tre minuter i veckan.

Detta skiljer sig mycket från traditionell träning som istället handlat om uthållighet under längre perioder. Det är dock också just den extrema kraftansträngningen som ligger bakom de hälsofrämjande effekterna då denna träningsform lurar kroppen att tro att det är dags för hård fysisk aktivitet. Detta in sin tur startar fysiologiska och kemiska processer som nedbrytning av glykogen i musklerna, högre adrenalinhalt och ökad förbränning.

Högintensiv träning HIT

Denna revolutionerande träningsform låter nästan för bra för att vara sann, men bygger på vetenskapliga studier som funnit bevis på att även extremt kort och högintensiv träning resulterar i minskade nivåer av blodfetter; längre insulinkänslighet (vilket minskar risken för typ 2 diabetes); minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och ökad fettbränning. Den banbrytande träningsformen som bara tar 1 minut innebär att man hinner med en dags träning under reklampausen i sitt favorittv-program.

HIT träna 3 minuter i veckan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *